Kiro är deprimerad 

Under snart 4 år har jag varit hemma heltid pga sjukdom, dvs heltidssjukskriven. Under dessa år så har Kiro varit med mig och är van vid att vara med mig och har har alltid älskat att åka bil överallt, han kan vara ensam hemma utan problem.
Problemet är att det skett två stora förändringar i våra liv och senaste veckan har jag trott att Kiro var på G att bli sjuk (redan pratat med vet så oroa er inte, han ska in på mån kl 15 för säkerhetsskull även om vet var nästan 100 på svaret) men vi kom sedan på att han förmodligen är på G att bli eller redan är deprimerad.

Följande har förändrats.

* Jag är medryttare åt två hästar som bytte stall i vintras, i tidigare stallet kunde han vara med i stallet och kunde följa med och rida vilket han fullkomligt ÄLSKAR!!
Inget utav det går i nya stallet så han får oftast gå en långis innan och sen ligga i bilen. Ibland går jag promenad med nån utav hästarna och honom!
Jag har stallet 2-3 dagar i veckan men oftast 3 dagar.

* För ca 2 mån sedan började jag vara mycket på min mamma och styvpappas lantbruk som dom köpte och i början kunde han vara med inne och springa runt överallt men efter 1 mån så skulle all renovering börja så då är han bara i vägen och kan därför inte fortsätta vara med.
Då fick han börja vara i omklädningsrummet eller i bilen med rastning/sträcka på sig ofta och sen långis efter i skogen som han älskar och blir glad utav. Håller på att introducera han för långlina vilket han sköter bra men tycker det är väldigt tråkigt att sitta i tyvärr.
Just nu arbetstränar jag 3 dagar på lantbruket så då måste han vara med då det är 40 min dit och 40 min hem. Så han kan ej vara hemma och dagmatte skulle aldrig komma på tal pga alla Kiros problem, minsta lilla fel jag eller någon annan gör så backar vi enormt och det bara vägrar jag att riskera.

Till poängen.

Sedan dessa förändringar skett tycker han inte det är lika kul att åka bil, han sniglar sig fram till bilen och tittar bort men hoppar in om jag säger det och han får alltid godis när han hoppat in, men det är egentligen bara en skit sak!
Det större problemet är att jag tycker att han verkar deppig vissa dagar och herjar inte loss alla dagar som han brukar. Han är inte lika glad konstant, som han brukar vara. Kiro är en väldigt glad hund 24/7 i vanliga fall!
Han älskar stallet och lantbruket när han får vara med på allt kul, jag tror att han vill vara med och därför blir deppig. Tanken har slagit mig att han kanske känner sig bestraffad och då blir ju bilen själva ”bestraffningen”! Eftersom han helt plötsligt inte gillar bilen så tror jag mest på att han bara ser den som en bestraffning just nu.

Jag har börjat lämna Kiro hemma när jag åker till stallet så får vi se om det hjälper! Han kommer även att få vara hemma från farmen nån gång i veckan när grannen kan kissa han.
Kiro är väldigt sällan ensam hemma även fast han kan, jag har tyckt det känns onödigt att han ska vara hemma när han ändå kan följa med överallt.

Han åker såklart inte med och handlar, shoppar, middag och bio mm!!! 😁
Han har fått mycket vila i början så han skulle smälta lantlivet och vissa dagar efter en dag på farmen så får han vila och gå promenad bara, ingen träning eller sånt. Huvudet måste ju få vila när det blir så mycket nya intryck.
Kiro är en annars väl aktiverad hund med mycket variation på promenadplatser, träning osv.

ReDog skall bokas in för säkerhetsskullen oxå, väntar på att de ska ringa upp mig från igår när jag ringde och prata in på svararen. Blir Stefan helt klart och hädan efter blir det ReDog minst 1 gång per år! ☺️
Igår och idag har vi varit lediga och då har han varit helt normal så det måste ju vara att han känner sig bortglömd, fastän så inte är fallet såklart! Vi gör ju massor med roligt varje dag oavsett om jag är ledig, har stallet eller arbetstränar!
Jag mår inte bra när han inte mår bra, blir som en ond cirkel så jag försöker verkligen peppa honom och vara glad för hans skull de dagar han är deppig. Det funkar oftast men sen blir han deppig igen! 😕

Jag känner mig splittrad, det kanske gick för fort för honom med stall och farmen? Han kanske hade behövt vänja sig sakta? Vad fan gör jag om han inte blir glad igen? 😩 Ända gången jag sett han så här deppig är när Chili avlivades, då var han deppig i 7 dagar ca och var precis som nu. Det känns ju ännu mera hemskt att han är lika deppig över detta som när Chili försvann ifrån honom! 😔
Jag har inbillat mig så mycket fel på honom, jag har trott han har fått borelia igen, tollarsjukan igen som jag är livrädd för, att han har ont någonstans eller gud vet vad. Men hur mycket jag än klämt på han igår och idag så reagerar han ingenting. Jag har nog böjt och klämt på hela hunden. Han går normalt, springer normalt, leker som vanligt så inget sådant har förändrats. Men men vi får se om vet hittar nått fel på mån och om ReDog hittar nått. Han har ju ändå HD C och ED 1 så även fast jag inte ser nått så kanske det finns ändå, all träning är stoppad fram tills vi får ett OK från ReDog! Litar inte lika mycket på en vets svar ärligt talat så även om vet inte hittar nått på måndag så avvaktar vi!

Vill bara att min gris ska bli sig själv igen! 💙

Kiro fick äntligen bada i nya flytvästen för ett par dagar sedan som är från Hööks. Så snygg blev han! Han fick även simma ett par rundor för första gången, bara snabb badat innan i år! ☺️

Lämna en kommentar